Articles

Naïm Kattan, “Le discours Arabe,” and His Place in the Canadian Literary Discourse
Abstract: LIN THE COURSE OF HIS CAREER in Canada Nairn Kattan has become known for his role both in the Canada ...
Names, Faces and Signatures in Margaret Atwood’s Cat’s Eye and The Handmaid’s Tale

Abstract: ?NAMES, FACES AND SIGNATURES IN MARGARET ATWOOD’S “CAT’S EYE” AND “THE HANDMAID’S TALE” Jessie Givner I’m afraid . . . ...

Nancy Drew as Shaman: Atwood’s Surfacing

Abstract: It has always been the prime function of mythology and rite to supply the symbols that carry the human spirit ...

Narrative Development in the Canadian Historical Novel

Abstract: HIISTORY . . . is A nightmare from which I am trying to awake,” exclaims Stephen Daedalus in Ulysses,voicing a ...

Narrative Strategies in Laure Conan’s Angéline de Montbrun

Abstract: The CRITICAL STUDIES PUBLISHED on Angêline de Mont- brun, from the appear1a?nc?e of the novel in 1881, seem to reflect ...

Narrative, Carnival, and Parody: Intertetuality in Antonine Maillet’s Pélagie-la-Charette

Abstract: A.CCORDING TO LINDA HUTCHEON, the intertext is gener- ated by a reader who recognizes, responds to, and activates the textual ...

Nathanaël, ou l’étrange art du déplacement : Le Carnet de somme et son apatride traversée de frontières

Abstract: La pratique liminaire qui se donne à voir dans Carnets de Somme imagine le soi délesté d’assises traditionnelles nettement délimitées : genre, sexe, nominalisation, ainsi récit, donc trame narrative. Il s’agit d’une esthétique qui trace les contours mouvants de l’identité dite queer, faisant de ce fait allusion aux catégories genrées et génériques héritées de la tradition qui ont limité la conceptualisation du genre, qu’il soit littéraire ou sexuel. Cette esthétique-éthique suggère des ouvertures, des chemins de traverse qui ont à voir avec le refus viscéral de la fixité identitaire traditionnellement imposée, particulièrement délétère pour le féminin traditionnellement dévalué. Ce qui fait l’originalité de la posture de N., l'instance énonciative, donc, c’est l’élargissement de sa situation d’entre-deux à une prise de position qui à la fois englobe et déstabilise, comme on l’a vu, diverses frontières, afin de remettre en question rien de moins que les fondements de la représentation de l’être : sont atteintes les représentations du soi et de l’autre, et donc, nécessairement, des frontières des sexes, des assises de la langue (pronoms), des langues, du singulier et du collectif, et par là, de l’entrechoquement des langues-cultures.

Nation and Self-Narration: A View from Québec/Quebec

Abstract: What is really important is the structural alignment of post-i82os nationalist “memory” with the inner premises and conventions of modern ...

Nationalism and Literature in Quebec

Abstract: I DO NOT LIKE the word nationalism. And I suspect that no one likes it, really. I have friends in ...

Nationalism, Feminism, & Canadian Intellectual History

Abstract: NATIONALISM AND FEMINISM have usually been in bad odour in Canada. Hindsight has conferred upon the one a potential for ...

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